Press "Enter" to skip to content

Variera dig i vinter och bli starkare än någonsin till våren

Många har en favoritidrott, det kan vara att cykla, springa eller spela fotboll. Det är troligen det roligaste som finns. Men ibland kan det vara nyttigt att lämna ”sin” sport och vidga sina vyer en del. Det ger inte bara en mental kick, det kan faktiskt göra dig mycket bättre i just din sport.

En av de grundläggande träningsprinciperna som finns kallas för Specificitetsprincipen. Den innebär kort och gott att man blir bra på det man tränar. Med det sagt så är det självklart att om du vill bli en bra löpare, så ska du träna mycket löpning. Det ska vara grundstommen i ditt träningsupplägg. Men både kroppen och knoppen behöver variation och omväxling. Därför kan det ibland vara bra att tänka lite utanför boxen och våga ta ut svängarna lite.

Du kommer troligen inte bli bättre på något enskilt moment som cyklist genom att börja springa ett par gånger i veckan, men det kommer ändå att förbättra din kondition och stärka upp dina knän, höfter, fotleder, vader, lår och inte minst den viktiga corestyrkan.

Vintern är en perfekt tid för att våga testa lite nya grejor. Att köra igång med alternativträning veckan innan en viktig tävling är både onödigt och dumdristigt. Nya träningsformer drar oftast med sig träningsvärk, och det är troligen det sista du vill ha med dig till startlinjen.

Två typer
Det finns två typer av alternativträning för dig som är konditionsidrottare. Dels annan form av konditionsträning, vi kan kalla det för centralaktiverande alternativträning eftersom den stärker din centrala kapacitet. Det vill säga hjärta, lungor och blodets förmåga att transportera syre. Dessa delar bryr sig inte om ifall du cyklar, springer, simmar eller åker skidor. Så länge pulsen ökar och du känner att du anstränger dig så kommer de att stärkas och bli bättre.

Den andra typen av alternativträning är den som jag vill kalla kompletterande alternativträning. Det handlar om att bygga upp styrkan i de muskler och leder som du behöver för att utvecklas som cyklist, löpare eller inom den idrott som är din stora passion.

Vi har alla svagheter i vår kropp som utgör flaskhalsar för vår prestation, men genom att identifiera dessa och göra något åt dem kan vi få utlopp för vår fulla potential. Det hjälper inte att du har kondition som häst om du är för svag för att hänga med dina konkurrenter så fort det kommer en liten backe.

För att maximera din utveckling och maximera effekten av din träningstid gäller det att balansera din specifika grundträning med både kompletterande och centralaktiverande alternativträning så att både din kropp och knopp känner sig motiverade och redo när säsongen drar igång om några månader.

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *